tiistai 16. syyskuuta 2014

Unelmakohde: Borneo

And now for something completely different.

Kuten blogin teksteistä huomaa, matkustelen lähinnä kaupungeissa ja Euroopan rajojen sisäpuolella. Mutta kuten Batman, myös minä olen salaperäinen hahmo. Yksi unelmakohteistani on Malesian puoleinen Borneo.

Uskokaa tai älkää, minua kiehtoo eksoottiset luontolomat. Olen ollut kaksi kertaa safarilla (ensimmäisellä kerralla Tansaniassa ja toisella Keniassa) ja muiden (sekä omien) ennakko-odotuksista huolimatta selvinnyt ja nauttinut molemmista. Mikä motivoi mukavuudenhaluisen ihmisen lähtemään matkalle, jolla mukavuuksista joutuu luopumaan?





Syynä on David Attenborough. Pienenä (ja vielä nyt isompanakin) suosikkiohjelmiani olivat Attenborough'n luontodokkarit. Halusin olla tutkimusmatkaaja, sitten eläinlääkäri ja lopulta tajusin, ettei minusta ole kummaksikaan (yhdessä vaiheessa halusin myös olla merirosvo, mutta sekin uravaihtoehto on sittemmin hylätty). Mutta eksoottiset paikat ja niiden eläimistö kiehtovat minua yhä.

Joten Malesian puoleinen Borneo, sinne minä haluaisin. Olen jo suunnitellut reitinkin. Lentäisin ennen Borneoon singahtamista Singaporeen, viettäisin muutaman päivän siellä ja sitten lentäisin Kuchingiin. Mitä sitten tekisin Kuchingissa? Nauttisin rentoilusta rannalla, mutta erityisesti haluaisin koluta läheisiä sademetsäalueita eläimiä tiiraillen. Haluaisin nähdä orankeja, nenäapinoita ja muita pieniä sademetsän ystäviä. Jos olisin oikein rohkea, matkaisin Kuchingista Sarawakiin keskemmälle viidakkoa. Olisin vain, nauttisin eksoottisesta ympäristöstä sen elämää seuraillen. Ja uskokaa tai älkää, olen jo ehtinyt katsella eri hotellivaihtoehtojakin...

"Omistaja on seonnut, puhukaa sille järkeä".


Ja sitten paluu todellisuuteen. Kuumaan ja kosteaan viidakkoon matkaaminen olisi minulle terveydellisistä syistä haasteellista. Pelkään hämähäkkejä ja öttiäisiä (tämä oikeasti aiheutti joitakin ahdistavia tilanteita safareilla ja välillä tuntuu, että pelkkiä kotimaan mökkireissujen puucee-käyntejä varten pitäisi ottaa muutama beetasalpaaja). Olen muutenkin melkoinen pelkuri. En tiedä, toteutuuko Borneon reissu ikinä, mutta aina sitä voi unelmoida. Aviomies on ilmoittanut suunnitelmani olevan "ihan kiva" teoriatasolla, mutta kuultuaan Borneon vaarallisemmasta eläimistöstä (krokotiilit, myrkkykäärmeet jne.), kehoitti hän jatkamaan Nykin matkasta haaveilua.

Onko teillä kohteita, joihin haluaisitte matkustaa, vaikka jokin osa teissä (tai läheisissänne) sanoo idean olevan hullu tai teistä tuntuu, ettette pärjäisi?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki kommentit luetaan, asialliset kommentit julkaistaan. Ensin sinun pitää todistaa, ettet ole robotti. Valitettavasti robottien kommentteja ei voida julkaista, mutta bloggaaja ei kuitenkaan ole robottivastainen.